Hoidon tarpeen arvio

Potilas

Kehen olen yhteydessä?

Voit olla yhteydessä omaan terveysasemaasi, työterveyshuoltoon, opiskelijaterveydenhuoltoon. Puhelun tai muun yhteydenoton yhteydessä hoitaja tekee hoidontarpeen arvion tilanteestasi ja tarvittaessa ohjaa sinut toiselle ammattilaiselle.

Milloin minun kannattaa asioida terveysasemalla?

Sinun kannattaa asioida terveysasemalla jos

  • sinulla on jo diagnoosi atooppisesta ihottumasta eikä nykyinen hoitosi tunnu riittävältä
  • sinulla ei ole diagnoosia ja hoitokokeilu apteekin hydrokortisonia sisältävällä itsehoitotuotteella ei paranna ihottumaa
Ammattilainen

Potilas ottaa yhteyttä perusterveydenhuoltoon

Atooppiselle ekseemalle ovat tyypillisiä vaikeasti ennustettavat pahenemisvaiheet. Toisaalta atooppista ekseemaa sairastavan potilaan iho on herkkä ärtymään ja kutina lisääntyy erilaisten mekaanisten, fysikaalisten ja kemiallisten tekijöiden vaikutuksesta. Tällaisissa ihottuman pahenemisvaihessa potilas voi tarvita ammattilaisen apua hoidon tehostamiseen.

Myös kutina ja raapimisen vuoksi aiheutuneet ihotulehdukset ovat atooppisessa ihottumassa yleisiä syitä potilaan yhteydenotolle. Hoidontarpeen arvion yhteydessä tulisi selvittää ihottuman ja kutinan esiintymispaikat iholla sekä potilaan ikä.

Hoidontarpeen arvion yhteydessä yleensä varataan vastaanottoaika oireista riippuen joko hoitajan tai lääkärin vastaanotolle. Hoitajan vastaanoton yhteydessä on myös yleensä mahdollista konsultoida lääkäriä.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *